onsdag 23 januari 2013

Teide!

Onsdag!

Efter en bra natt (med mycket sömn) blev det en stadig frukost innan jag och Micke tog vårt pick och pack och promenerade ner till Las Americas för att hitta en hyrbilsfirma. Letade en stund och tillslut hittade vi ett Avis kontor, där var det dock nobben! Så vi knallade vidare och hittade ett informationscenter, där vi knallade in och fick lite hjälp! Den vänliga damen gav oss en karta och några alternativ, då var det inga problem vi hittade en firma ganska snabbt efter det. Blev en riktigt risig Sopel (Opel) Corsa med skramlande framvagn och mullrande hjullager :-) hahaha vilken skrothög! Sen letade vi upp en bensinmack, tankade och började våran resa mot toppen! Ja det blev ett litet snabbstop vid en cafeteria för en kaffe först :-) Tog ca en timme att dundra upp för berget, och kanske en trettio minuter till innan vi stod i vagnen (linbanan) på väg mot toppen av Teide! Tyvärr fick vi inget tillstånd att gå hela vägen upp men med tanke på att det var minus två grader vid liftstationen så gjorde det inget brrr!
Men jag kommer nog göra ett nytt försök att nå hela vägen upp! Dock kommer jag ta med mer kläder då och lite mat. Man kände av luften där uppe tyckte jag flåsade som en trött nittioåring bara att gå lite snabbare uppför en stentrappa :-) Det blev en ganska kort visit på ca 3500 meter, några snabba bilder och sen tog vi den första vagnen ner igen (det var ju svinkalt!) När vi kom ner bytte jag om till löparkläder och tog en sväng (ville testa att springa på höghöjd) Tyckte det gick bra, en ganska normal känsla i benen men kanske lite mer flåsig än vanligt. Men när jag tittade på pulsklockan så låg pulsen riktigt högt. Så det var princip samma känsla som när vi cyklade där uppe! Men kommer nog hyra bil och köra några mer pass uppe på 2000 meter, även MTB! Finns ganska mycket fina grusvägar där!
Vi tog en liten tur runt berget och när vi kom hem släppte jag av Micke och hämtade upp Oscar och Stefhan, Vi åkte och storhandlade lite (bäst att passapå när man har bil) och sen åkte jag och lämnade tillbaka bilen! Tog en löptur hem, och när jag kom tillbaka stod maten klar! Bra taiming! Har en massa bilder och filmer att gå igenom från dagens tur (lägger upp lite när det är klart) ,em här är en och annan iaf. Natt natt!

 Kaffe på väg upp!

 Våran Sopel ;-)

Löpning på hög höjd!! 

   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar